Bedrijven die geen bedrijfswagens aanbieden, vallen niet onder deze nieuwe regeringsproject, aangezien er nog niets is gedefinieerd voor werknemers zonder bedrijfswagen. De verplichting om een mobiliteitsbudget aan te bieden, is dus niet op hen van toepassing.
Daarentegen bieden 60.000 bedrijven al bedrijfswagens aan, maar slechts 2.000 van hen hebben momenteel een mobiliteitsbudget. Dit betekent dat 58.000 bedrijven een mobiliteitsbudget moeten integreren in hun HR-beleid. Zij kunnen ervoor kiezen dit nu al te doen, aangezien het wettelijke kader voor werknemers met een bedrijfswagen al is vastgelegd. De enige belangrijke wijziging is dat elke onderneming verplicht zal zijn het mobiliteitsbudget aan te bieden bij elke nieuwe toewijzing van een bedrijfswagen aan een werknemer.
Analyse van de situatie voor deze 58.000 bedrijven: afwachten of anticiperen?
Stel dat de wet bij publicatie een overgangsperiode van twee jaar toekent aan bedrijven om een mobiliteitsbudget in te voeren.
Dat zou betekenen dat bedrijven ongeveer 440 werkdagen hebben om hun beleid, procedures en contracten voor het mobiliteitsbudget op te stellen.
Met de hulp van een ervaren consultant duurt dit proces gemiddeld 5 tot 10 dagen, verspreid over één à twee maanden. Er is dus geen onmiddellijke noodzaak om te haasten.
Zonder begeleiding wordt deze taak echter zo complex als te voet naar Lourdes gaan: het zal ongeveer 50 volle werkdagen in beslag nemen, erg intensief zijn en veel duurder uitvallen.
Bovendien vertegenwoordigen deze 58.000 bedrijven, verspreid over twee jaar, meer dan 2.000 bedrijven per maand die zich met deze transitie moeten bezighouden. Dit zal enorme druk uitoefenen op het kleine aantal gespecialiseerde consultants op de markt. Een ervaren mobiliteitsbudgetconsultant kan namelijk maximaal 8 bedrijven per maand begeleiden.
Aangezien de vereiste ervaring voor een consultant in mobiliteitsbudgetten minstens 10 jaar in management- en beheersfuncties bedraagt, met 2 à 3 jaar specifieke expertise in zachte mobiliteit en wagenparkbeheer, is het essentieel voor bedrijven om nu al een expert te vinden en vast te leggen.
Een andere sterke reden om niet te wachten is dat bedrijven die een mobiliteitsbudget aanbieden, aantrekkelijker zijn op de arbeidsmarkt. Dit stelt hen in staat gemakkelijker talent aan te trekken en te behouden, wat vandaag de dag een grote uitdaging is.
Waarom niet gewoon een "standaard" mobiliteitsbeleid invoeren?
Laten we een vergelijking maken met kleding: zelfs als er een standaardmodel wordt ontworpen, zijn er verschillende merken die het produceren. De pasvorm moet aangepast zijn aan de lichaamsbouw, het moet passen binnen een culturele context, de kleur en stof moeten geschikt zijn, het moet geschikt zijn voor het seizoen en het moment van de dag, comfort en warmte bieden, enzovoort.
Hetzelfde geldt voor bedrijven: zelfs als er een "standaard" mobiliteitsbeleid wordt opgesteld, moet elke onderneming een platform en een aanbieder kiezen om het te beheren. Dit beleid moet worden aangepast aan de grootte van het bedrijf, de structuur, de geografische locatie, de werknemers, de klanten, de producten, enzovoort.
Net zoals er geen universeel kledingstuk is dat voor iedereen past, bestaat er ook geen universeel mobiliteitsbudgetbeleid. Elke onderneming heeft haar eigen cultuur, organisatie, middelen, sterktes en zwaktes.
Comentários